سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا باید دعا بخوانیم؟ و آیا دعای تنها کافیست؟

 

 

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «قل ما یعبؤا بکم لولا دعاؤکم» اگر دعای شما نبود خداوند به شما اعتنا و توجّهی نداشت. (سوره‌ی فرقان، آیه‌ی 77)

 

دعا «بهترین و برترین عبادت»، «کلید رستگاری»، «گشاینده‌ی در رحمت»، و «سلاح مؤمن و ستون دین و نور آسمان‌ها و زمین» است.

دعا «محبوب‌ترین عمل در نزد خداوند»، «نیمی از عبادت»، «سلاح پیامبران» و «سپر مؤمن» است.

دعا «دفع کننده‌ی امواج بلا»، «سبب شفای از هر بیماری»، و «دفع کننده‌ی قضا و قدر» است. (پرسشها و پاسخها، دفتر نهم، ص 74، به نقل از میزان الحکمه)

دعا بهترین تکیه گاه روحی و ذخیره‌ی آخرت است، و سبب شفای دردها و دفع بلاها و فراوانی رزق و دستیابی به خواسته هاست. (مفاتیح الجنان)

البته تنها دعا خواندن کافی نیست، حضرت رسول خدا (ص) قومی را دیدند که زراعت انجام نمی دادند، حضرت فرمود: شما که هستید؟ گفتند: ما متوکّلون (توکل کنندگان) هستیم، حضرت فرمود: نه، این چنین نیست، بلکه شما متّکلون (وبال دیگران) هستید (مستدرک: 11 / 217)

در روایتی دیگر امام صادق (علیه السلام) خطاب به عنوان بصری می‌فرماید: «فإن اردت العلم فاطلب أوّلاً فی نفسک حقیقة العبودیّة واطلب العلم باستعماله واستفهم الله یفهمک» (تو نیز اگر طالب علم حقیقی هستی ابتدا در جان خودت حقیقت عبودیّت و بندگی را پیدا کن، و آنگاه علم را با عمل به آموخته‌ها طلب کن و از خدا بخواه تا به تو فهم آن را عطا فرماید تا خدا به تو تفهیم فرماید.) (حدیث شریف عنوان بصری به نقل از: بحارالأنوار، ج 1، ص 224)