سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موانع اجابت دعا

 

1- کسی که بر علیه پدر و مادرش دعا کند.

2- مردی که در خانه‌اش می‌نشیند و می‌گوید: پروردگارا روزیم بده و از خانه اش برای طلب روزی بیرون نمی‌رود، پس خداوند عزّ وجلّ به او خطاب می‌نماید: بنده‌ام! آیا راهی برای طلب روزی و تلاش در زمین با بدنی سالم برایت قرار ندادم تا بدینوسیله عذری درباره‌ی طلب روزی و پیروی از امرم داشته باشی و تا اینکه نسبت به خانواده‌ات بی‌خیر نباشی، پس اگر می‌خواستم روزیت می‌دادم وگرنه بر تو سخت می‌گرفتم و در اینصورت دیگر عذری برای مخالفت امرم نداشتی.

3- مردی که از طرف همسرش اذیّت می‌شود و دعا می‌کند که خدایا مرا از دستش راحت گردان، پس خداوند متعال به چنین شخصی می‌فرماید: بنده‌ام! مگر امر او را در اختیارت قرار ندادم، اگر می‌خواهی رهایش کن و از آزارش آسوده باش و اگر خواستی او را نگه دار.

4- کسی که در دینی که شاهدی نداشته است، طلبکار است و بدهکار، دینش را به او ادا نمی‌کند و او از خدا می‌خواهد حقّش را به او برگرداند، خطاب می‌رسد مگر تو را امر ننمودم که شاهد بگیری و از او اطمینان حاصل کنی.

5- مردی که خدای متعال رزقی به او عطا می‌نماید و او آن را در راه نیک و تقوا انفاق می‌کند و چیزی برای خود باقی نمی‌گذارد و در آن حال از خدای متعال طلب رزق می‌نماید پس خدای متعال به چنین شخصی می‌فرماید: آیا رزق به تو نرساندم و تو خود را بی‌نیاز دانستی، چرا میانه‌روی ننمودی و اسراف کردی؟ همانا من اسراف‌کاران را دوست ندارم.

6- دعای قسیّ‌القلب

7- دعای کسانی که در خانه‌هایشان شراب یا دائره و طنبور (آلات موسیقی) و یا نرد که از آلات قمار است، باشد.

‌8- مردی که بر علیه همسایه‌اش دعا می‌کند، در حالی که می‌تولند خانه‌اش را بفروشد و از همسایگی‌اش دور گردد.

9- کسی که از دیواری می‌گذرد که در حال خراب شدن است، و در راه رفتن سرعت نمی‌گیرد تا اینکه دیوار به رویش خراب می‌شود.

10- مردی که مالی دارد و آن را فاسد می‌کند و از بین می‌برد و از خدای متعال طلب رزق می‌کند، خطاب می‌رسد آیا تو را به اقتصاد و میانه‌روی امر ننمودم، آیا تو را به اصلاح ومصرف مالت در راه درست امر ننمودم.

11- مردی که دختر با ایمانش را به ازدواج فاسقی درآورد.

 

منابع:

 وسایل الشیعة؛ ج 7، ص 123و ج 17، ص 315.

کافی، ج5، ص 67 و ج2، ص 511.

الحکم‌الزاهرة، ج1، ص256.

مستدرک الوسایل، ج5، ص 253 و279.